Vandaag is het 20 jaar geleden dat de legendarische game Diablo van Blizzard Entertainment uitkwam. Enkele lezers zullen destijds nog in de boerenkool hebben gezeten (ikzelf was een volwassen kerel van 11!). Voor Blizzard is deze aangelegenheid reden genoeg om als eerbetoon in allerlei games elementen van Diablo te laten verschijnen. Zo kun je in Diablo III een geremasterde versie van de kathedraal van Tristram uit de originele game bezoeken. Maar ook Overwatch, World of Warcraft, Starcraft II, Heroes of the Storm en Heartstone zullen Diablo style componenten vertonen. Blizzard pakt dus groots uit, maar wat heeft Diablo betekend in de game wereld?  

De originele Diablo was een omslagpunt in het genre hack and slash. Diablo was namelijk de eerste grote hack and slash RPG in een 3D wereld. Voor die tijd waren spellen van dat genre met name platformgames op bijvoorbeeld de NES en SEGA. Een soort Super Mario, maar dan met RPG elementen. In deze 2D platform werelden kon je niet erg veel sleutelen aan ideale combinaties van spells en wapens. Het ging vaak niet verder dan het bereik van je aanvallen uitbreiden. Door dit zelfde type game een extra ruimtelijke dimensie te geven, speelden de makers van Diablo tal val andere “speldimensies” vrij. Door je character optimaal te positioneren en zijn abilities en resources juist te benutten, werd het verslaan van je vijanden een strategische dans op je scherm, in plaats van simpelweg op het juiste moment op de juiste knopjes weten te rammen. Daarmee heeft Blizzard met Diablo een nieuwe wereld geopend voor de hack and slash RPG’s.

Bestel Diablo III hier en steun daarmee een goed doel!

In Diablo doorloop je een episch verhaal dat begint in het dorp Tristram en via een labyrint van dungeons onder de kerk, naar de catacomben tot uiteindelijk de hel leidt. Sinds koning Leoric een kathedraal heeft laten bouwen op de ruïnes van een klooster is Tristram veranderd in een duister dorp, doordrenkt met de angst en terreur van de demon Diablo. Samen met twee andere “Lords of Hell” is Diablo ooit gevangen genomen in betoverde stenen genaamd “Soulstones” en diep verborgen onder het klooster. Met de komst van aartsbisschop Lazarus zag Diablo zijn kans schoon, manipuleerde de aartsbisschop en liet deze zijn Soulstone vernietigen. Diablo kruipt in het lichaam van prins Albrecht om van daaruit verderf te zaaien. In een eindgevecht tussen je hero en Diablo, weet je de Lord of Hell weer te vangen in een Soulstone, maar dit kost prins Albrecht wel zijn leven. Om vervolgens de Lord of Terror te verslaan, probeert je hero de Soulstone van Diablo te gebruiken. Dit (en daarmee de game) eindigt met je hero die possessed wordt door Diablo himself…

Het moge duidelijk zijn dat Diablo een grote impact heeft gehad op games uit hetzelfde genre. Naast de 3D top view ook het type verhaal, de thematiek, de gameplay, ga zo maar door. Na Diablo werden ook Diablo II (2000) en Diablo III (2012) grote successen, die elkaar qua verhaallijn chronologisch opvolgen. Maar heeft Diablo ook nog impact gehad op games van andere genres? Jazeker! Dat is natuurlijk ook weer begonnen bij Blizzard zelf. Een ouderwetse RTS had geen echte heros. Okee, je had bijvoorbeeld Tanya in Red Alert, een sterk character (wie zou de paar pixels nou niet even stevig te grazen willen nemen!?) met speciale abilities, maar daar viel niets aan te configureren. Blizzard wist het RPG concept uit Diablo prachtig en natuurlijk te integreren in hun RTS games. Zo heb je bij iedere campaign van Warcraft III een soort uitgeklede hero (al denk ik dat je Tanya liever uit de kleren ziet dan Arthas), die je kan specialiseren in bijvoorbeeld bepaalde spells casten. Hier mogen de andere spelelementen natuurlijk niet te veel onder leiden, want de game moet wel RTS blijven. Vandaar dat Blizzard deze features wel duidelijk heeft ingeperkt. Desalniettemin heeft Diablo daarmee dus grote impact gehad op andere games. Zo is tot op de dag van vandaag een van de grootste games ter wereld League of Legends uit 2009. We hebben het hier over de game die begonnen is als Warcraft III mod, die uiteindelijk eSports heeft laten uitgroeien tot wat het nu is. Met dank aan uiteindelijk, jawel: Diablo.

Concluderend heeft Diablo niet alleen voor Blizzard veel betekend, maar ook voor de nodige games in en buiten het genre RPG. Een aantal van ’s werelds meest succesvolle games hebben hun bestaansrecht mede te danken aan Diablo. Wellicht overdrijf ik een beetje, maar het duistere Diablo heeft licht weten te brengen in het leven van mensen over de hele wereld. De ode die Blizzard aan Diablo geeft is naar mijn idee dus meer dan terecht!