Het diepe verlangen dat in iedere gamer huist om te vluchten uit de waan van de dag, zou toch bevredigd moeten worden met een spel als For Honor van Ubisoft. In deze third-person action game kruip je in de huid van een ridder, een viking of een samurai. Vervolgens trek je ten strijde met je bijl, zwaard, speer of ander wapen naar keuze. Het moet toch heerlijk zijn als je na een lange werkdag thuiskomt, je pc aanzet en te verzuipen in een middeleeuwse setting waar je als viking in een strijd op leven en dood tegen een samurai moet vechten. Hopelijk concluderen de reviews bevestigend!

IGN: 8.0

Matt Espineli van IGN is erg enthousiast over de vernieuwende gameplay die de Melee-focused action game (zoals hij For Honor noemt) met zich mee brengt. In eerste instantie lijkt de gameplay eenvoudig, maar om het juiste ritme te vinden en voordat je in staat bent geavanceerde tactieken uit te voeren zul je geduld moeten opbrengen. For Honor is een originele en vemakelijke fighter. Zowel de single player als online, al is het verhaal van de story mode zwakjes.

Ongeacht welk van de drie warrior types je kiest om mee te spelen, daagt For Honor je zelfbeheersing uit in het heetst van de strijd, wat een overwinning extra bevredigend doet aanvoelen. De focus van het spel ligt op 1-op-1 gevechten, al komen gevechten met meerdere tegenstanders ook veel voor. Ieder moment in een combat barst van de strategische mogelijkheden. De gevechten zijn traag en berekenend, waardoor je gewend moet raken aan het tempo. Maar zodra dat het geval is, is het één van de leukste aspecten van For Honor.

Bestel For Honor hier en steun daarmee een goed doel!

De single player campaign van For Honor geldt eigenlijk als een zeer uitgebreide tutorial om uiteindelijk een voldoende skills op te doen om in te zetten in de multiplayer mode. Helaas is het verhaal een onlogisch en onsamenhangend geheel. De karakters in het story mode zijn duidelijk gereedschap om het verhaal verder te brengen, waardoor je geen feeling met deze figuren krijgt. Naast het teleurstellende verhaal is ook de AI simplistisch, waardoor je gemakkelijk verleid wordt agressief en overmoedig de duels in te gaan, wat een slecht eigenschap voor de multiplayer mode is. In deze modus kun je kiezen uit tal van speltypes, waarvan de leukste Dominion is. In deze 4 tegen 4 wedstrijd dien je drie zones te veroveren. De benodigde samenwerking met je team en het verdedigen van overwonnen zones is een ware adrenaline rush.

Espineli concludeert dat For Honor een grote impact moet hebben op hoe gamers een melee combat benaderen. For Honor brengt je permanent discipline en geduld bij, mits je het spel de kans geeft. De game zal niet voor iedereen geschikt zijn, maar voor degenen die For Honor in hun hart kunnen sluiten zal het één van de meest bevredigende combat games van de laatste jaren zijn.

Lees het artikel hier: http://www.gamespot.com/reviews/for-honor-review/1900-6416619/

PC Gamer: 7.4

Vanuit historisch oogpunt heeft Andy Kelly – reviewer van PC Gamer – wel één en ander op te merken, maar dat maakt niet uit. Het is gewoon tof dat je ridders, vikings en samurai tegen elkaar kunt laten vechten. De game gaat simpelweg om de ervaring van de combats, niet om geschiedkundige bewustwording. Het is in het heetst van de strijd dat For Honor het best tot zijn recht komt. De uitdaging van het spel zit hem in het raden wat je tegenstander gaat doen, nadat deze zijn eerste aanval heeft ingezet, om vervolgens precies op het juiste moment het beste antwoord op de aanval in te zetten. De spanning in de gevechten is om te snijden.

Het spelen tegen de AI van For Honor is vermakelijk, maar niet te vergelijken met de thrill die het spelen tegen iemand anders ergens op het www teweeg brengt. Een tegenstander laten verleiden tot een aanval waarop jij vervolgens berekent bent, zodat je een geslaagde tegenaanval inzet is enorm bevredigend. Zo zijn er allerlei manieren om een gevecht succesvol te laten verlopen. Dat maakt dat For Honor een indrukwekkende diepte en mooie nuances met zich meebrengt, maar kan overweldigend zijn voor de nieuwkomers. Dit zou heel goed kunnen leiden tot een community waarin er een selecte groep specialistische spelers overblijft.

Net als Espineli valt ook Kelly over het rommelige verhaal van de single player campaign. Er zitten wat leuke momenten in de story mode, maar is onvoldoende om de single player tot een succes te maken. Als je niet van het online gamen bent en twijfelt deze game aan te schaffen, moet je het niet doen! For Honor komt alleen in de multi player mode tot zijn recht.

Volgens Kelly is For Honor, buiten de gevechten om, een opgeblazen spel, waarin je teveel kunt customizen in een wirwar van onoverzichtelijke menu’s, voordat je daadwerkelijk ten strijde kunt trekken. Het spel zal, naarmate de tijd verstrijkt, minder aantrekkelijk worden voor nieuwkomers om nog in te stappen. For Honor is voor de gamers met een flink doorzettingsvermogen en veel geduld.

Lees het artikel hier: http://www.pcgamer.com/for-honor-review/

Polygon: 8.0

Owen S. Good van Polygon raakt nogal eens gefrustreerd bij het spelen van For Honor en moet zichzelf dan even herinneren dat het een vechtspel is, in plaats van een action-adventure of een hack & slash game, wat de middeleeuwse setting wel doet vermoeden. Maar zodra je dat accepteert, verandert je oordeel over For Honor. De game geeft je namelijk één van de meest creatieve melee combat gameplay die je ooit gezien zult hebben.

Ook Good laat duidelijk blijken dat het spel echt een multi player game is. Ja, de single player is erg slecht, maar het is niet eerlijk om het spel hierop af te kraken, omdat het zich overduidelijk profileert als een multi player. De single player is vermakelijk als je het puur beschouwd als middel om de verschillende heroes van de game te leren besturen. De drie categorieën (knights, vikings en samurai) kennen ieder vier heroes en een ieder van deze heroes heeft een unieke skillset. Dat maakt For Honor een goed uitgebalanceerde game.

Net als in de andere reviews, wordt ook hier benadrukt dat geduld een schone zaak is en dat je zonder deze discipline gegarandeerd zult verliezen. Dit geldt ook als je de skills van de hero waartegen je het opneemt niet kent. Je kunt dan namelijk niet anticiperen op wat er komen gaat, wat een cruciaal element in For Honor is.

De gevechten zijn weliswaar melee, de verschillende speltypes hebben meer weg van een online shooter, met als doel zoveel mogelijk gebieden te veroveren of zoveel mogelijk vijanden te verslaan. Hierin zijn allerlei verschillende smaken, maar het ene speltype is duidelijk beter uitgewerkt dan het andere. Om deze game echt tot een succes te maken, zal een grote community nodig zijn.

For Honor voelt aan als een sportsgame. Bij een verlies weet je wat je fout hebt gedaan en kun je door te oefenen met nieuwe inzichten verder komen. Echter vergt dit wel tijd en het is de vraag hoeveel mensen dat geduld weten op te brengen voor deze game.

Lees het artikel hier: http://www.polygon.com/2017/2/22/14693170/for-honor-review-ps4-pc-xbox-one-playstation-4

Het vonnis van Judge Maarten

Na het lezen van de reviews ben ik niet bepaald overtuigd. Het moge duidelijk zijn dat je de game niet hoeft te kopen als je van plan bent het bij de single player campaign te laten. Als je online wilt spelen, moet je veel tijd investeren wil je een beetje mee kunnen draaien en ik denk dat dat voor mij persoonlijk een te grote investering zal zijn, voor een game waar ik niet volledig van overtuigd ben. Ook over de vlucht naar een middeleeuws tijdperk heb ik twijfels. Zonder een goed achtergrond verhaal worden drie typen strijders, die vanuit historisch oogpunt weinig met elkaar te maken hebben, bij elkaar gedropt om elkaar eens lekker de pan in te hakken. Wellicht moet je de game meer zien als een soort glorified combinatie tussen Mortal Combat en een online shooter in een middeleeuwse setting. Echter is dat voor mij een te grote stap.