Op 7 oktober verscheen Maffia 3, de laatste telg in tot op heden succesvolle gangstergameserie. Hanger 13 besloot met de vorige edities te breken en eens niet te kiezen voor de traditionele Italiaanse Maffioso. In plaats daarvan neemt de speler de rol aan van Lincoln Clay, een African-American en Vietnam veteraan die terugkeert naar New Bordeaux (een fictieve stad gebaseerd op New Orleans in Louisiana) in het roerige jaar des Heren 1968. Wel is het format hetzelfde gebleven. Maffia 3 is een third person shooter in een soort van sandbox wereld waarin Clay zich zal moeten opwerken tot de machtigste Kingpin van de stad. Maffia 1 en 2 scheerden allebei hoge toppen en dat maakte de verwachtingen voor het derde deel hooggespannen. In het algemeen lijkt het spel dat niet helemaal in te kunnen lossen, al lopen de oordelen uiteen. Kijk hieronder voor een vergelijking tussen de recensies van PC Gamer, IGN en Gamespot.

PC Gamer: 5.4

Zoals het cijfer doet vermoeden is volgens Andy Kelly, reviewer van PC Gamer, Maffia 3 een flop geworden. De muziek en de sfeer zijn goed, het begin veelbelovend maar het herhalende karakter van zowel het design van missielocaties als de missies zelf en de slecht uitgewerkte gameplay maken van Maffia 3 een mislukking.

Kelly was aanvankelijk, na een aantal uur spelen, redelijk tevreden over Maffia 3. Het begin is namelijk erg sterk. Het tempo ligt hoog; de eerste uren draaien om een bankoverval en de opbouw daarnaar toe voelt haast filmisch aan. Daarnaast is het racistische element van de Amerikaanse samenleving in de jaren zestig zeer goed geïmplementeerd in het spel. Als je bijvoorbeeld een ‘whites only’ bar binnenwandelt zal de eigenaar al snel dreigen de politie te bellen.

“It’s weird seeing one of the most shameful periods in American history reduced to a game system like this, but I’m glad Hangar 13 tackled it head-on rather than tiptoeing around it.”

Ook dragen de animaties, voice-acting en soundtrack – van onder andere The Rolling Stones, Jimi Hendrix en the Beach Boys – bij aan de goede sfeer.

Bestel Maffia 3 hier en steun daarmee een goed doel!

Maar na het begin verzand het spel in zijn ernstige tekortkomingen. Het merendeel van Maffia 3 bestaat uit het veroveren van districten op de Italiaanse maffia. Die gebieden neem je over door de baas ervan om te leggen en die moet je eerst uit de tent lokken. Dat doe je door zijn handel lam te leggen, dat kan bijvoorbeeld gaan om drugshandel, witwaspraktijken of andere criminele zaken. Het vervelende is dat het veroveren van die districten eentonig werk is. Ik zeg hier werk omdat Kelly het omschrijft als een zeer vervelende klus. Als het side-missions waren geweest had menig speler ze links laten liggen, schrijft hij. Het probleem is echter dat het essentieel is voor het spel. Het enige leuke aan dit systeem is het toewijzen van die districten aan één van je drie handlangers (luitenantensysteem). Je moet namelijk goed nadenken over wie je de leiding geeft om conflicten te voorkomen.

Maar daartegenover staat dat ook de gameplay in het algemeen van een bedenkelijk niveau is. De melee combat is nog aardig uitgewerkt maar de vuurgevechten zijn eentonig, het rijden is frustrerend en de AI is abominabel. Ook worden de dezelfde gebouwen voor verschillende missies gebruikt.

Kelly concludeert dan ook dat Maffia 3 onvoldoende vermaak biedt:

“Mafia 3 just feels like busywork, and the narrative slows to a crawl after a promising opening act. Playing as a black war veteran in a segregated city is a compelling concept, but Clay is a deeply uninteresting character, whose place in the world is more interesting than anything he does or says in it.”

Klik hier voor de hele recensie.

maffia-auto

IGN: 7.5

IGN is in de vorm van Marty Sliva genuanceerder dan Kelly over de derde telg van de Maffia reeks. Het verhaal is ijzersterk en de karakters die erin optreden zijn goed uitgewerkt. De stad is erg mooi en gevarieerd vormgegeven, de sountrack is fantastisch, de hoofdmissies zijn erg leuk en vinden plaats in mooie decors en het luitenantensysteem is puik uitgewerkt. De gameplay is echter wel matig en conservatief en het gros van de districtenmissies lijken op elkaar.

Net als Kelly is Sliva zeer te spreken over de sfeer in Maffia 3. Ook hij zegt dat het racisme als een natuurlijk element van de Amerikaanse maatschappij gepresenteerd wordt. Steel bijvoorbeeld een auto in een arme, zwarte wijk en de politie gunt je geen blik waardig, herhaal die truc in een rijke, blanke wijk en je hebt het halve corps achter je aan.

Tevens kan ook natuurlijk Sliva de soundtrack zeer waarderen (wie zou dat niet kunnen!). Maar waar Kelly vrij weinig aandacht besteedde aan het verhaal kan juist dat aspect de IGN reviewer bekoren. Het lijkt op een standaard wraakverhaal maar doordat het wordt omgeven door Post-Vietnam Amerika en karakters waar je om gaat geven, of die je juist dood wenst, krijgt het narratief en daarmee het spel diepte. Daar draagt het design van de stad goed aan bij. Van Mardi Grass tot aan de Bayou, Maffia 3 neemt je mee naar een unieke wereld.

Maar de eerste krassen op Sliva’s ervaring komen wanneer hij spreekt over de missies. De belangrijkste missies zijn goed uitgewerkt en vinden plaats op mooie locaties. De Districtenmissies vallen echter vies tegen. Net als Kelly onderschrijft Sliva het repetitieve karakter ervan en dat doet het spel geen goed. Het Luitenantensysteem noemt hij dan wel weer goed uitgewerkt.

Ook bij de gameplay zijn er aantal missers. Het coversysteem is adequate maar grillig. Vijanden worden niet beter naarmate het spel voortduurt. Je kan ze dus steeds op dezelfde manier uitschakelen. Het rijden is redelijk uitgewerkt. Over de AI schrifjt Sliva:

“[The] enemy AI lacks any sense of self-preservation, so many missions just turned into bland shooting galleries in forgettable locations.”

Dat een overzicht van reviews geen luxe is blijkt wel uit de verschillende interpretaties van Kelly en Sliva. Hoewel ze in veel gevallen dezelfde punten als negatief of positief aanstippen komen ze toch tot een behoorlijk verschillend eindcijfer. Dat komt omdat Sliva het verhaal en de sfeer dusdanig goed vindt dat het opweegt tegen de matige missies en gameplay. Terwijl Kelly de laatste twee aspecten de fijne sfeer en muziek vindt overschaduwen.

Klik hier voor de hele recensie.

maffia-schieten

Gamespot: 6.0

Het cijfer dat Scott Butterworth van Gamespot aan Maffia 3 toedicht ligt dichter bij Kelly’s 5,4 dan Sliva’s 7,5. Zijn analyse ligt echter meer in de lijn van IGN reviewer. De sfeer en het verhaal zijn erg goed en zeer bijzonder. De gameplay en de districtenmissies gooien echter behoorlijk veel roet in het eten. Dus ook Butterworth onderschrijft de teleurstellende uitwerking van deze gangstergame.

Net als de andere drie begint hij positief met zijn recensie. Hij stelt namelijk dat er iets bijzonders in Maffia 3 zit. Butterworth volgt Sliva wanneer hij het verhaal onder loep neemt en schrijft dat het buitengewoon goed is. Dat komt mede door goed uitgewerkte karakters. Zelf de minder belangrijke NPC’ers voelen aan als drie dimensionale personen. Ook de manier waarop het narratief wordt gepresenteerd kan Butterworth bekoren, dat wordt namelijk verteld door een mix van cutscenes, een hedendaagse documentaire en een hearing in het Amerikaanse Congres. Uiteindelijk ontwikkelt het plot zich als een ware Shakespeareaanse vertelling.

Maar daarmee is het ook het positieve aspect van Butterworths recensie voorbij. Hij prijst nog wel het design van New Bordeaux. De spelwereld is groot, levendig en zeer gedetailleerd. Het gros van de distrcitenmissies val echter tegen. Naast dat hij het herhalende karakter laakt is Butterworth als enige van de drie ook niet te spreken over verdelen van de gewonnen territoria. In principe zou het goed moeten werken maar het is slecht uitgebalanceerd.

Ook de gameplay krijgt een matige beoordeling. De recensist vindt het gewelddadige aspect van het spel weinig origineel, het coversysteem voelt vreemd aan, er mist variatie in de wapens en de AI is ronduit beroerd.

“The gameplay, […], just can’t live up, and repetitive missions and technical problems drag the experience down further, turning a game that could have been truly great into one that has to settle for “fair.”

Klik hier voor de hele recensie.

maffia-stad

Het vonnis van Judge Sam

Dat Maffia 3 tegenvalt is niet te ontkennen. Door alle drie de mannen worden de districtenmissies gekraakt, de AI als slecht bestempeld en de gameplay op zijn best als eentonig en saai beschreven. Maar dat wil niet zeggen dat de game over de hele linie in het water is gevallen.

Zowel Sliva als Kelly en Butterworth roemen de sfeer van speelwereld in New Bordeaux. Kelly en Sliva zijn vooral onder indruk hoe Hanger 13 het harde racisme van de Amerikaanse jaren zestig heeft geïntegreerd in het spel. Sliva en Butterworth vinden daarnaast dat het verhaal en de karakters erg goed zijn ontwikkelt terwijl Kelly daar niet zo veel aandacht aan schenkt. Ook vinden zij het design van de stad erg mooi. Opvallend is dan wel weer dat juist Kelly en Sliva het luitenantensysteem kunnen waarderen en Butterworth niet.

Hoe het dan kan dat de cijfers zo ver uit elkaar liggen? Wel, dat ligt denk ik aan het type gamer dat je bent. De ene speler zal zich dusdanig krom ergeren aan de gameplay en de missieopbouw dat het verhaal hem gestolen kan worden. Dat merk je bijvoorbeeld aan Kelly bij wie de bitterheid van zijn recensie druipt. Sliva is juist zo onder indruk van de sfeer, de karakters en het verhaal dat hij de gameplay voor lief neemt en Butterworth zit er ergens tussenin.

Maffia 3 is domweg niet geworden wat velen hoopten wat het zou worden maar het spel is niet onspeelbaar. Ben jij fan van de roerige jaren zestig, diepgaande karakters en een gaaf verhaal dan is deze game misschien wel iets voor jou. Mits je het niet erg vindt om vervelende klusjes te doen. Voor de rest van jullie is het waarschijnlijk het best om te wacht totdat die Janusachtige spel in de budgetbak ligt.