Op 7 augustus is de space explorationgame No Man’s Sky verschenen voor de PS4 en de PC. Het spel neemt je mee naar een immens, uitgebreid universum alwaar je met een ruimteschip 18 triljoen unieke planeten kan ontdekken en verkennen om vervolgens  resources te ontginnen om zo beter gereedschap en een beter schip te bemachtigen. De recensies van No Man’s Sky variëren van een krappe voldoende tot gematigd positief. De game lijkt daarmee de hoge verwachtingen niet helemaal in te kunnen lossen. De bevindingen van de drie belangrijkste gamessites – Gamespot, IGN en PC Gamer – vind je hieronder.

Bestel No Man’s Sky voor de PS4 hier en steun daarmee een goed doel!

Gamespot: 7.0

Peter Brown, reviewer van Gamespot, geeft het spel een zeven. Hij schrijft dat het universum in No Man’s Sky inderdaad immens is en de planeten gevarieerd zijn maar dat bijvoorbeeld de dieren ‘haastig gemaakt’ aanvoelen. Volgens Brown komt dat omdat alles  gegenereerd is door algoritme’s – het was natuurlijk onmogelijk om 18 triljard planeten met een unieke flora en fauna ‘met de hand’ te maken. Ook de aliens waar je mee in contact komt voelen nep aan, ze missen een persoonlijkheid. Omdat het universum zo groot is en er nauwelijks sociale interactie plaats vindt lijkt het soms dat je geen progressie maakt.

Het ontginnen van resources is volgens Brown aanvankelijk één van de aantrekkelijkere aspecten van het spel. Mede door die materialen kun je nieuwe tools en nieuwe schepen vergaren en elk nieuwe ruimtevoertuig dat je bemachtigt geeft een bevredigend gevoel. Maar aangezien dat proces zich op dezelfde manier blijft herhalen voelt het spel al vrij snel repetitief aan. Tevens werkt de inventory interface frustrerend.

Daarnaast is het combatsysteem ondermaats. Het ontginnen van materialen heeft duidelijk de prioriteit in het spel maar gevechten op een planeet of in de ruimte komen dusdanig vaak voor dat het beter uitgewerkt had moeten worden. Doorgaans voelt het als een klusje en niet als een spannende uitdaging.

Toch sluit Brown zijn recensie positief af. Het verhaal is namelijk erg bijzonder. Het mysterieuze Atlas stelt je  grote vragen stellen over jezelf, je karakter maar ook de reden waarom je No Man’s Sky eigenlijk speelt:

‘If […] you listen to what Atlas has to say, No Man’s Sky becomes more than a collection of slightly different worlds in a seemingly never-ending galaxy–it becomes an examination of the meaning of life in a way that’s more valuable than all the gold or starships in its virtual galaxy’.

Klik hier voor de volledige recensie.

RedSpace

In No Man’s Sky zijn aliens te vinden maar erg actief zijn ze niet.

IGN: 6.0

Dan Stapleton is minder te spreken over No Man’s Sky en geeft het een 6.0. Net als Brown erkent hij dat de planeten kleurrijk en gevarieerd zijn en het universum immens is. Tevens is het zo dat als je een planeet als eerst bereikt jij het een naam mag geven. Die naam wordt vervolgens geüpload in een server waardoor elke speler van No Man’s Sky de naar jouw genoemde planeet kan bezoeken (en dat is dan ook meteen het multiplayer gedeelte). Stapleton is echter vooral positief over de ervaring van het opstijgen van één planeet, de ruimte in zoeven en landen op een totaal andere planeet zonder laadschermen of rimpelingen. Ook over de variatie van de schepen is hij te spreken.

De rest van No Man’s Sky valt volgens hem Stapleton behoorlijk tegen. Het ontginnen van resources is op zich niet slecht uitgewerkt maar het brengt ook niets nieuws in vergelijking met andere explorationgames.  Net als Brown laakt hij het herhalend karakter van het ontginnen en de inventory interface.

Daarnaast noemt hij dat de algehele interface frustrerend werkt evenals het combatsysteem. De gevechten op de planeten als in de ruimte zijn volgens Stapleton saai. Vaak kun je gemakkelijk vluchten als het te heet onder je voeten wordt maar dat is vrijwel nooit nodig aangezien het auto-aim systeem vechten te simpel maakt. Mocht je dan toch het loodje leggen dan heeft dat nauwelijks consequenties. Je respawnt op een nabij gelegen ruimtestation en je kan je oude schip met alle materialen gemakkelijk terugvinden.

Ook de fauna kan Stapleton niet bekoren. De ‘unieke’ dieren gedragen zich namelijk op elke planeet hetzelfde. Ook de vier buitenaardse rassen zijn volgens hem te statisch. Er is geen interactie tussen hen, ze vliegen doelloos rond en de speler kan feitelijk alleen maar met ze handelen.  Kortom, elke vorm van drama mist. Wel is het ontcijferen van taal van de buitenaardse wezens leuk om te doen al kost het erg veel tijd.

Waar Brown het verhaal nog kon waarderen is Stapleton ook hier niet gelukkig mee. Hij stelt resoluut dat het te vaag en nauwelijks aanwezig is.

Klik hier voor de volledige recensie.

no-mans-sky-screen-08-ps4-us-28may15

De talloze planeten zijn mooi en gevarieerd.

PC Gamer: Nog geen cijfer

Aangezien Christopher Livingston, recensist bij PC Gamer,  nog “maar” 15 uur aan No Man’s Sky heeft geschonken in zijn recensie een ‘ work in progress’. Zodoende heeft hij nog geen cijfer. Wel is Livingston een stuk positiever over de explorationgame dan de twee andere reviewers.

Dat positieve komt voornamelijk voort uit het gegeven dat Livingston het ontdekken, verkennen en ontginnen van de planeten als een zeer aangename bezigheid ervaart. Waar Stapleton het als conservatief ervaart en Brown als repetitief schrijft de reviewer van PC Gamer:

“While I didn’t see anything jaw-dropping or discover anything mind-blowing, it was a relaxing and fun excursion.”

Al zegt hij ook dat er momenten zijn waarop het exploreren saai kan zijn.

Daarnaast onderschrijft hij dezelfde positieve punten als de andere recensisten. Het universum is groot, evenals de variatie van planeten. Ook benoemd hij expliciet de hoge kwaliteit van de muziek.

Maar ook de grillen die Brown en Stapleton ondervonden worden door Livingston benoemd. Het spel heeft een herhalend karakter, de interface van de inventory is verschrikkelijk en tevens zit het spel onder de bugs. Crashes op middelmatige en trage computers schijnen eerder regel dan uitzondering te zijn.

Kortom, het spel lost de verwachtingen niet in maar kan de reviewer zeker bekoren:

” [If] I wasn’t reviewing it, I’d still be playing it.”

Klik hier voor de volledige recensie.

OvalWalker

Er is zeer veel fauna te vinden, maar ze reageren veelal hetzelfde.

Het vonnis van Judge Sam

Het lijkt er sterk op dat No Man’s Sky de hoge verwachtingen niet kan waarmaken. Het herhalend karakter van ontginnen, het povere combatsysteem en de statische dieren en aliens zorgen ervoor dat het spel soms frustrerend en saai kan zijn. Aan de andere kant, it’s all in the eye of the beholder. Het verhaal is voor de één een mysterieuze queeste over de diepste vragen van het bestaan, de andere ervaart het als veel te summier en te vaag. Al met al denk ik dat het spel de fan van het genre zal bekoren, of het de gemiddelde gamer zal aanspreken vraag ik mij ten sterkste af.

Extra

Op de site van de Britse krant the Guardian staat een interessant artikel. Geen review, maar een kritiek op de critici van No Man’s Sky. Klik hier!